søndag 22. juli 2012

Sent fredag kveld fikk vi en telefon fra Skipperns søster: "vi har gifta oss i dag vi!" Etterfulgt av boblende latter. Våre planer ble dermed omgjort. Etter en sen frokost lørdag, satte vi kursen mot Ærøy, en øy utenfor Kragerø.

Våre gjester måtte komme seg trygt i havn først, så ruten ble deretter. Vi seilte først innom Lyngør, for første gang for min del. De andre barkete seilerne har vært innom der flere ganger tidligere. Det var stor trengsel med store og små båter som gikk på kryss og tvers.

Vi så mengder med båter i horisonten, her gjald det å følge med hele tiden. For et par dager siden sto det i en lokalavis, at det er betydelig mindre båttrafikk enn tidligere år. Gjestene våre bekreftet også dette. Dette er mer enn nok for oss, så vi er glade til.

Hengekøya var god å finne også under seil, for de som er glade i å ha det luftig.

Vi satte av far i flokken i Risør, for at han skulle ta bussen tilbake til Tvedestrand og hente bilen. Resten av gjengen dro videre til Kragerø. Det var lunt og fint nede i dørken, så Lissmor satt litt sammen med oss. Hun hjalp gjerne til med å styre autopiloten.

Før innseilingen til Kragerø hadde vi platt lens. Jeg ble igjen uvel av duppingen fra side til side, og måtte opp på dekk for å komme meg litt igjen. Liker godt å stå ved rattet, noe som også hjelper på en uggen mage. Jeg er imidlertid ikke så flink, og platt lens er vanskelig. Etter å ha krasjet genoaen et par ganger, mens Skippern skar grimaser, ga jeg fra meg rattet igjen. Det er ikke alle som kjenner sin begrensning fikk de på dekk se. En annen båt satte genaker i frisk bris uten skygge fra storseilet, og den ble spjæret i alle retninger etter få sekunder. En kostbar lærepenge.

Vi satte av gjestene våre i Kragerø. Havnen var overfylt og vinden sto rett i kaia. Det var ikke noe værende sted, og vi dro derifra uten å ha fått proviantert. Vi har tørrmat i mengder, så det går fint. Turen gikk videre til Ærøy, hvor de nygifte og deres gjester ventet. Gjensynsgleden var stor, artig å møte slekta igjen. Glad for at det klaffet så fint.

GRATULERER TIL DE NYGIFTE!

I dag har vi hatt en rolig og fin dag på denne herlige øya. Jentene har fått mye tante- og onkelkos. Onkel J tok med Storpia ut i optimistjolla Ludde, noe som var stor suksess.

Utpå ettermiddagen kom gutten til tante AK og hans kompis. Han har en nyinnkjøpt brukt plastikksnekke på 25 fot.

Det har blåst opp i løpet av dagen, og regnet har også kommet. Nå er det godt å ligge i en trygg bukt.