søndag 1. juli 2012

Nå har vi vært uten bredbåndstilgang et par dager, så her kommer et lengre innlegg.

Fredag våknet jeg av gode bursdagsklemmer fra hele gjengen. Storpia hadde planlagt mye for dagen, inkludert antrekk. Vi måtte dessverre legge bort kjolen, siden det fra tidlig morgen var øsende regnvær. Det er en god test på om båten er tett, og så lenge vi husker på å stenge luker er den potte tett. Luken på badet uten lensepumpe hadde stått åpen, og det ble dermed en liten opptørkingsjobb som Storpia tok på strak arm.

Vi ruslet avgårde for å ta bussen utover til Atlanterhavsakvariet. Bussturen var en fin liten sightseeing gjennom byen. Da vi kom fram, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta med SD-kortet til kameraet. Irriterende! Jeg fikk likevel tatt noen bilder med telefonen.

                                         Spennende å se på alt liv i akvar                                         

                                           Et vakkert skjell med et vakkert navn; Haliotis Iris

                                          Et enormt akvarium fylt med torsk

Vi kom oss etterhvert tilbake til båten og hørte på værvarselet. Tidligere hadde vi diskutert når vi skulle krysse Statthavet. Værvarselet for kvelden var fordelaktig, med 1/2-1 meters høye bølger og lite vind. Vind- og bølgeforholdene skulle endre seg til det verre i løpet av helga, så vi satset på å komme oss over mens det var gode forhold. Vi ville være på riktig siden av Statten når det ble dårligere vær, for å slippe å risikere å vente lenge på en ny sjanse.

Jeg har krysset Statthavet en gang tidligere, og det var for fem år siden da Skippern og jeg tok samme turen med en arbeidsbåt. Været var da så dårlig at jeg ikke turte å være med på grunn av babyen i magen. Jeg tok derfor Hurtigruta og ble plukket opp av Skippern i Måløy. Siden da, godt foret med skumle historier om forholdene på Statthavet, har jeg hatt veldig respekt for dette lille havstykket. Det kilte derfor litt i magen da vi bestemte oss for å dra fredags kveld.

                                 En stor regnbue fylte himmelen bak oss på vei inn mot Ulsteinvik

Været var mildt og fint da vi seilte innover mot Ulsteinvik. Vi måtte velge den lengste fjorden siden vi ikke kom oss under noen av de andre broene. Det var vindstille da vi kom ut på Statthavet.


                                          Solnedgang

Bølgehøyden var som meldt, men bølgene var svært rotete. Det var et problem at det var vindstille, siden det ville ha stabilisert båten betraktelig å få opp noe duk. Jeg syntes dette var ubehagelig, og begynte snart å kjenne det i magen. Etterhvert blåste det noe opp, og vi heiste seil. Vinden dreide og kom etterhvert fra sør. Det ble dermed litt stamping. Skippern valgte å ta høyde, og komme ut på dypere vann for å komme bort fra de rotete bølgene. Det ble noe lengre reise, men mindre bølger. Det ble etterhvert likevel for mye for min mage, og jeg endte opp med å kvittere det jeg hadde spist den kvelden. Etter det halvsov jeg under kryssen inn til Silda. Ungene sov seg gjennom det hele, uten å bli dårlige.

Vi tilbrakte hele lørdagen på Silda, ei lita øy mellom Stattlandet og Måløya (http://www.silda.com/).
Jeg benyttet anledningen til å få vasket litt klær. Vi fikk en liten utfordring da det viste seg at tørketrommelen ikke virket, og himmelenes sluser virkelig hadde åpnet seg. Med litt kreativ klesopphenging, og varmeapparatet på fullt, ordnet det seg. Vi så noen mennesker på avstand, men møtte ingen mens vi var der. Hilste såvidt på et par som kom med båt i morges, ellers var det helt stille.

                                         Mer vått i vente, himmelen mot vest

Skippern sydde på et nytt bånd på øret på genoaen i dag, og jeg puslet rundt med jentene. Vi startet videre sørover på ettermiddagen. Vi var innom på Måløy, og fylte vann og diesel. Jeg la jentene og Skippern seilte videre. Disse fjordene, med høye fjell på hver side, kan gi kraftige kastvinder. Skippern var forberedt på dette, og hadde rigget etter forholdene. Vi som var under dekk merket ingenting til dette. Ellers har vindforholdene vært varierende fra 6-15 m/s, Skippern har jobbet mye med seilene. Vi kom fram til Florø nå i kveld. Det regner fortsatt mye, nå håper vi på å få se sola snart igjen!



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar