onsdag 31. juli 2013

Vi har hatt et par fine dager ved hytta til foreldrene til Skippern. Båten fikk seg en skikkelig rundvask, og forskjellig vedlikehold ble unnagjort. Det har vært mye hjelp å få, både med barnevakt og forskjellig pusling med båten. Det har lenge vært høyt oppe på lista å få på plass rekkenetting. Jentene og Kasper får større bevegelsesfrihet med denne på plass.

Endelig i gang

I går fikk jeg, jentene, bestemor og Kasper tatt en tur til vakre Breivika. Skipperns familie har tilbrakt mang en sommerdag her.
Breivikfjæra

Røsslyngen blomstrer nå, og dekker haugene med vakre lillanyanser

Rekkenettingen kom på plass, og nye fester til ferdig lappet gummibåt ble ordnet. Vi bestemte oss for å dra videre nordover i dag, og startet når Lissmor skulle ha duppen sin.

Skippern foretrekker å ha flere kartsystem for å ha back up av back up'en. Alle papirkartene som han fant fram for å ta med, ligger igjen hjemme. Vi tok derfor turen innom Lyngsnes for å låne kart til Skipperns bror, som har sjarken sin på slip. Skippern fortøyde båten i en fastfortøyning og rodde i land.

Vel rustet, tok vi fatt på ferden videre mot Brønnøysund. Risværfjordenbød på ruskevær, og med platt lens, ble det mye bevegelse i båten. Vi vurderte å gå inn til Leka, men bestemte oss for å fortsette på grunn av gunstig vindretning. Vi forventen også bedre forhold etterhvert som vi kom innaskjærs.

Kasper er flink til å gå på fordekket og gjøre i fra seg. Siden det var litt mer bevegelse i dag, ville vi ha på ham redningsvesten. Vi har trent på å ha den på, og han godtar den under tvil. Enkelte synes det er merkelig at vi skal ha redningsvest på hunden, men for oss er det ikke noe spørsmål.

Redningsvester for alle!

Når jeg skulle ta på vesten, så jeg imidlertid en oversikt over de størrelsene denne vesten kommer i på innsiden. Jeg må si jeg har problemer med å innse hvorfor det skal være behov for å ha på kaniner og marsvin redningsvest...

Det var vått, vått, vått i dag. Skippern fikk ha dekket for seg selv siden det var så friskt, bortsett fra små glimt når vi kom for å få litt luft. Vi hadde flere lange strekk med god fart oppe i ni knop. Ved Helgelandsflesa kom det inn mer sjø enn vi hadde forventet. For magen min ble det vel mye bevegelse, men det ble bedre etter å ha kvittert litt.

Under platt lens tidligere på dagen hadde Skippern satt opp spinnakerbommen for å feste genoaen på den. Blokken på skjøteskinnen gikk i stykker midtveis og det ble vanskelig å fjerne bommen. Når det frisket på og vinden dreide, ville Skippern naturlig nok få ned denne. Han fikk festet et nedhal og fikk den etterhvert ned.

Lissmor koser seg
Under dekk underholdte vi oss med film, lek og bøker. Det ble en lengre seilas i dag enn vi opprinnelig hadde tenkt, og det var veldig godt å komme fram til Brønnøysund i kveld. I morgen er det meldt mye bedre vær og da vurderer vi å dra til Vega.