onsdag 24. juli 2013

Endelig sommer og ferie! Vi er veldig fornøyde med å ha sen sommerferie i år, og føler oss heldige som får nydelig vær allerede første feriedag. Planen har, siden i fjor, vært å seile nordover i år

Det har også i år vært mange forberedelser, og selv den minste utbedring har tatt lang tid. Skippern skal stadig bare en liten tur ombord for å fikse noe, men blir som regel borte resten av kvelden. Vi trenger alle litt rekreasjon, og dette er Skipperns arena. Jeg for min del, er ikke like ivrig på å sitte ombord ved kai, så jeg er veldig fornøyd med at vi endelig er på farten med båten igjen. Skippern stråler selvfølgelig som en sol, det er jo dette han helst vil han også.

Jeg må innrømme at jeg likevel har gruet meg litt til denne sesongen. Lissmor er blitt en meget aktiv liten dame, og har lenge hatt kamikaze-tendenser. Sesongen med Storpia i samme alder var både og. Rundt toårsalderen er de motorisk flinke, men vettet er absolutt ikke der. Lissmor driver dessuten og tester ut at det motsatte av det mor sier, helt sikkert er det riktige. Høyre blir venstre (eller styrbord blir babord), og opp blir ned. Ferien i år blir nok litt som det som regel blir hos småbarnsforeldre, heller en tur enn ferie. For å øke innsatsen, har vi nå med oss en liten maskot; Kasper, vårt nye familiemedlem, en tervueren-valpen på 12 uker. Groenendael-hannen på åtte år, er på biltur med kompisen sin.

Lille bamsen tar all ståheien med ro. God gutt.

Etter en omflakkende uke med konstant følelse av å være på etterskudd, fikk vi pakket ferdig i går på dagen. Vi er så heldige å ha flotte naboer, som også i år ville være med oss noen dager ombord. Det passet best å bli med nå fra starten av, og det har vært veldig koselig og ikke minst hjelpsomt.

Dessverre bare en brøkdel av lasten...

Lastingen ombord gikk overraskende fort selv om det var mange kolli. Det er mye som skal på plass når man skal ta høyde for alt fra bikinivær til boblejakkeforhold for fire stykker. Jeg har nok likevel vært litt tvilsom i enkelte gjerninger, og har blant annet pakket sengeklær nok til en skoleklasse.

Turning i opphavets køye.

Med overtrøtte og spente barn ombord, startet vi turen mot Trondheim. Storpia sloknet ganske fort etter å ha ropt ut "æ e så glad"! Lissmor er ikke vant med å sove ombord nå. Det har på grunn av været og andre utflukter, ikke vært like aktuelt med overnattinger. Vi har kun hatt en natt og noen dager ombord før turen, så det tok sin tid å roe seg ned første natten.

For de voksne var seiling i kveldsol en opplevelse som langt på vei gjorde opp for alt kaoset de siste dagene.

Ja....

Vi ankom Trondheim klokken to i natt, og etter intense krav om sokker fra Lissmor, ble det ro ombord. Det ble en sakte start på dagen med en liten tur innover til sentrum etterhvert. Med barnevakt på tur med snuppene, fikk vi tid til å montere fikset vindmåler og windex.

Karbon og motorsykkelolje, takk til ortopeden!
 Jeg kjørte Skippern opp med vinsjen, og heldigvis for ham har han vært ganske snill kar i det siste.

5 runder på vinsjen takk.

Høyt henger'n

I strålende solskinn og fin vind, dro vi videre utover fjorden tidlig på ettermiddagen. Jeg brukte mesteparten av dagen på å komme i orden, siden alle mine forsett om å ha en ferdig vasket og pakket båt til avgang gikk i vasken. Jeg er langt fra ferdig, men et godt stykke på vei.

Maskoten har funnet sin plass i cockpit.

Det var god seilvind store deler av dagen, med noe sjanglende platt lens. Brisen var mild, sjøen rolig og solen varm. Våre gjester satt på dekk hele dagen. På et gyldent tidspunkt, hadde jeg valp og jenter i fanget på fordekket i solskinnet. Vi håper på flere slike stunder.

En venn av oss har den gamle seilbåten vår nå, og er også på tur. Vi avtalte å treffes i en hyggelig havn i Stjørnfjorden, Høybakken. Våre kokkelerende gjester disket opp med grillmat til begge båtene og vi hadde gleden av å sitte i cockpiten vår hele kvelden. I morgen blir det strandtur før ferden går videre nordover. Vi har tro på at dette blir en flott tur med mange fine opplevelser. Jeg skal forsøke å skrive litt om turen vår også år, siden jeg hadde glede av dette i fjor.