torsdag 15. august 2013

Ny dag med gråvær fra Flatanger. Vi fikk god fart i båten og Skippern seilte mesteparten av dagen. Det var såpass surt at jeg og jentene var stort sett under dekk. På vei mot Stokksund fikk vi følge av en merkelig farkost. Den hadde sin siste seilas inn til høggeriet på Stokksund.


Siste reis

Jeg tok roret på siste del av turen og fulgte plotteren. Innseilingen til Kurinvågen var litt trang, men det skulle gå greit i følge plotteren. På loddet så jeg at det plutselig ble grunt, veldig grunt. Til min lettelse så jeg raskt at det ble dypere igjen. Vi la til i den lune havnen, som var god å finne også i år. Etterpå sjekket vi et annet kart, og så at det var et skjær på 1 meter akkurat der jeg gikk. Måtte ha gått akkurat på siden av skjæret...

Kurinvågen















Neste morgen startet vi til vanlig tid. Vindretningen som var meldt på yr og storm var nordvest, altså en meget gunstig vindretning. Virkeligheten var imidlertid noe annet, og vi fikk vinden rett i fleisen. Det ble frustrerende etter kort tid, så vi gikk inn til Lysøysund for å ta en pause.

Etter et par timer dreide vinden noe, så vi gikk videre for motor og seil. Etter en stund ropte Skippern at vi måtte vinke til hurtigruta. Trollfjord passerte tett inntil siden vår, og til vår store glede fikk vi en liten tut.
Trollfjord

Det var noe mildere så jeg var litt mer på dekk og koste meg utpå dagen. Vi hadde bestemt oss for å gå til Sjursvika, rett på andre siden av Agdeneset. Jeg sto på roret og nøt å være litt for meg selv, mens Skippern ordnet med jentene.

Sjursvika viste seg å være en fin liten plass. Det ble en liten tur på stranda, og vi fant fine blomster og skjell.

Lissmor plukker skjell

Fin liten bukett

Sjursvika
I dag var det nydelig vær, men fortsatt kald vind. Forventningen om å komme hjem i dag kilte i magen til alle sammen. Vi ryddet litt og pakket mens vi koste oss ombord. På Frosta plukket vi opp gjester, en kompis med to små. Det var veldig hyggelig for alle sammen å ha selskap ombord. Vi hadde en fin tur inn mot Ekne.

Vi kom fram i sekstiden. Mye skulle ombord, og mye skal av båten igjen. Det ble noen runder for å fylle bilen, og så var vi klare til å kjøre hjem. Bare rent bortsett fra at vi hadde et stykk punktert dekk. Snille naboer trør til igjen, og kom med dekk og jekk. Vel hjemme ble det litt organisering og bading før jentene ble lagt. Et glass vin og koselig nabobesøk på altan, mens jeg oppdaterer bloggen for siste gang denne runden. Takk for turen!

Hjem, kjære hjem....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar