mandag 12. august 2013

Lørdagen startet med opplys, og temperaturen var fin. Jeg og Storpia raidet butikkene, mens Skippern og Lissmor puslet ombord. Utpå dagen merket jeg godt at det var på tide å kaste loss. Skippern ble mer og mer travel, og ville svært gjerne avgårde. Medvinden blåste fint, det var sol og mildt. Det ble middag ombord, og deretter sengetid for søte små.

Leka
Jeg og Skippern satt lenge på fordekket mens autopiloten styrte. Vi hadde seilene oppe, men det var bare hjelp i dem i korte perioder. Det var stille over Risværfjorden, det kunne ikke vært større kontrast til den krabbematende turen vi hadde på vei nordover. Da vi kom inn Dolmsundet, fikk vi se to store flotte havørner på nært hold, tydelig på jakt. Jeg fikk med meg litt av solnedgangen før det ble for kjølig for meg på dekk.

Det har vært fint å være i Nordland, men som alltid godt å være tilbake i Trøndelag. Forventer ikke at det blir like moro å høre på VHF'en nå. Ikke mer banning om kapp, ingen flere trusler om å skyte kompisen med signalpistol, og ingen flere utskjellinger av sjøkartverkets utsendinger.

Vi lånte igjen broren til Skipperns båtplass. Søndag gikk med til flyving med drage, lek i parken, og bonusen ble sjuårsdag på Dekkerhus sammen med mange gode venner. Det hadde vært fint å være lenger, men værvarselet lovte ikke rolige vindforhold utover.







Etter en liten ærendsrunde, kastet vi loss i ettida i dag og dro ut Nærøysundet. Medvinden blåste friskt, og etterhvert som vi kom ut på Folla ble det vel mye bevegelse. Jeg, jentene og Kasper holdt fort i køya vår, med mange puter og film. Ingen vits i å prøve å gå over dørken, den forsvant stadig under føttene mine. Skippern mente nok var nok, og la om kursen inn mot land. Vi la til kai i Leirvika i Flatanger, like nord for Buholmråsa. Her er det en liten hyttelandsby, ingen å se akkurat nå. Vi ligger godt i forhold til vindretning, og natten blir nok rolig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar