mandag 2. juli 2012

Vi begynte å planlegge denne turen da vi fikk vite at Lissmor var på vei. Det bød på muligheten for en lang ferie sammen, ved kombinasjon av permisjon og ferie. Det er ingen hemmelighet at kroppen min ikke alltid spiller på lag, og denne vinteren har vært tøff for oss som familie. Hvordan er det da mulig å gjøre en sånn reise med to små barn, og en mamma som trenger en del tilrettelegging og hjelp? Svaret er både enkelt og komplisert. Vi har den rette Skippern, og nå den rette båten.

Skippern er i stand til å håndtere båten på en sikker og god måte, uten min hjelp overhodet. Jeg kan bidra når jeg har lyst og får det til. Hans lange erfaring med seilbåt og sjø, gjør at han, uten å slite seg ut, kan være uten mannskap på en så lang reise.

Vi brukte lang tid på å finne den rette båten. Vi endte opp med en Bavaria 47, 2001 modell. Båten er 49 fot lang og cirka 5 meter bred. Det betyr god plass, noe som er viktig for trivselen. Mye av utstyret er også nødvendig for enkel håndtering av en mann:
         - god og pålitelig autopilot
         - rullestorseil
         - stor truster som virker uansett vær
         - store elektriske vinsjer (46 mm Lewmar)
         - stor motor, 80 hk Perkins

Under dekk har vi alt vi trenger i det daglige. Det eneste vi savner er oppvaskmaskinen og vaskemaskinen.

Her er en liten omvisning i båten.


              Lissmor sin lugar. Hun ligger i en smultring bak forhenget

Badet tilknyttet hennes lugar, med dusj

 
                                                        Storpia sin lugar, med bad

                                          Salongen

                                          Byssa

     Lugaren i forskipet "owners cabin". Her ligger jeg og jentene mye , leser bøker,
 dupper og ser film

 Badet vårt, med dusj. Lissmor bader som regel i stampen, 
men her har hun fått låne vasken

Før vi reiste snakket vi igjen om vi skulle reise. Hva om det ble for tøft? Vi mener det er bedre å prøve, og heller måtte avbryte tidligere enn planlagt, enn å sitte hjemme og tenke at det ikke går. Jeg kan ikke bli med på lange fjellturer til fots, men jeg kan oppleve vårt flotte land sammen med familien min på denne måten.

Vi har hatt en fin dag i Florø, fått gjort noen ærender. Ventet med avreise til i morgen på grunn av mye vind i dag.












jjjjj

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar