mandag 30. juli 2012

Etter å ha studert værkartet, ble vi enige om å starte tidlig. Om værvarselet slo til, ville vinden dreie i mer sørvestlig retning utpå ettermiddagen. Vi startet dermed fra Mandal klokken 07:30. Jentene krøp oppi køya sammen med meg, og frokosten ble inntatt mellom puter og dyner. Jeg må bare tåle litt leverpostei på puta og smuler i senga til vi er i havn og får ordna litt igjen.

Vi satte storseil og genoa, og gikk litt ut for å få høyde. Det gikk fint å passere Lindesnes, og vi bega oss videre forbi Lista. Båten hadde god fart, stort sett mellom 7,5-8,5 knop. Vi spiser mange sjømil på denne måten.

Lindesnes
   Utpå dagen ble det helt vindstille. Windexen snurret rundt uten mål og mening. Med mye tungsjø, ble det dermed mye bevegelse i båten igjen. Vi hadde opp en liten flik med seil for å holde litt i mot. Magen min protesterte etter en stund, og jeg byttet derfor med Skippern for å få litt luft. Begge satte pris på forandringen. Jeg satt på dekk og nøt å se på havets bevegelser med en fornøyd mage.

Etterhvert fikk jeg selskap på dekk, og vi fikk med oss innseilingen til Egersund sammen. Storpia fikk prøve roret litt, ganske så stolt. 
 
Skipperlærling   
 Vi var glade for å komme fram til Egersund. La oss på samme plass som sist. Ingen strøm her, men alene langs kortsiden av kaia. Vi nådde en liten runde for å handle litt før det ble kvelden.

Storpia låner kameraet og knipser bilder

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar